Autor: Slavomír Bušovský, RSc., absolvent študijného programu RSc., článok pridaný 21. 8. 2019
Keď som prijal ponuku predávať byty v rámci developerského projektu, netušil som, čo ma čaká. Čo všetko budem musieť urobiť pred spustením predaja bytov? Ako to bude prebiehať v meste, ktoré nemá ani 50 tisíc obyvateľov?
Realitný maklér v developerskom projekte
Je dobré, ak sa predaju bytov v developerskom projekte venuje viac realitných maklérov, pričom aspoň jeden z nich už má v danej oblasti skúsenosti. V mojom prípade by som to asi bez skúsenejšieho kolegu nezvládol.
Spolu sme museli začať pracovať na viacerých veciach naraz, postupne to celé zladiť a skoordinovať.
Diskusia s developerom
Všetko začalo diskusiou s developerom. Každý mal v hlave nejaký koncept, ako by to mohlo vyzerať. Odkomunikovali sme to nielen vzhľadom na trh, ale aj lokalitu a mentalitu ľudí, ktorí tam žijú. Každé mesto (okres) má nejaké špecifiká. Realitný maklér by ich mal poznať Povie Vám niekto, že „ideme to robiť takto, lebo to tak robia všetci?”. Môže, ale nemusí to byť správny postup.
Názov projektu a internetová stránka
Najskôr bolo potrebné celému projektu vymyslieť názov.
Potrebovali sme zaregistrovať doménu a dať vytvoriť návrh webovej stránky. Názov projektu a internetovej stránky je veľmi dôležitý. Človek si ich musí zapamätať hneď po prvom počutí, alebo vzhliadnutí na letáku alebo plachte.
Internetová stránka musí byť jednoduchá a prehľadná. Pri jej návrhu nesmiete nič podceniť. Je lepšie ju vylepšovať na začiatku, ako upravovať po spustení prevádzky. Dôležitá je vizualizácia, pôdorysy, popis budovy, použitých materiálov, ako aj ceny bytov.
Keďže platí “viac hláv, viac rozumu”, na návrhu participovalo viac ľudí. Niekedy aj najmenší postreh dokáže zaujať potenciálnych klientov, tak, že zotrvajú na internetovej stránke stránke dlhšie. Výsledkom môže byť, že si vyberú tú “svoju” nehnuteľnosť.
Vonkajšia reklama
Popri internetovej sme riešili aj vonkajšiu reklamu v meste, kde sa mal projekt spustiť.
Vhodný je bilboard na frekventovanom mieste, ktorý informuje o spustení projektu predaja bytov. Ešte lepší je však megaboard, ktorý nik neprehliadne, a Vášmu projektu dodá punc výnimočnosti.
V malých mestách je okrem toho vhodné upevniť na viditeľnom mieste na developerskom projekte (alebo v jeho blízkosti) upevniť aj vývesné plachty.
Pri spustení predaja bytov ľudí zaujmete. Vidia pritom, že developer ich „neťahá za nos“ a nepredáva byty len z papiera a internetovej stránky. Ľudia (určite v menších mestách) totiž neradi kupujú niečo, čo ešte nevidia a nestojí to.
V meste, kde sme zastrešovali náš developerský projekt, ľudia s tým už totiž mali svoje skúsenosti. Developer prišiel, urobil stránku projektu na internete, predával byty „z papiera“, hoci neboli vykopané ešte ani základy. Ako to dopadlo? Celý projekt „padol“, keďže developer od neho odstúpil. Ľudia zostali sklamaní, a bez záloh, ktoré už za „svoje“ byty zložili.
Ceny bytov
Ceny bytov sme zosúladili s developerom a prispôsobili ich trhu. Skúsenosti realitného makléra, ktorý pozná trh a lokalitu, sú v tomto neoceniteľné.
Načasovanie spustenia reklamnej kampane a predaja bytov
Náš projekt bol vedľa frekventovanej hlavnej cesty. Veľa ľudí zaregistrovalo, že sa tam „vo veľkom“ stavia. Kládli sme si otázku, kedy je ten správny čas na spustenie reklamy. Nechceli sme to urobiť priskoro, ale ani sa oneskoriť.
Všetko sme zladili a odkomunikovali. Dohodli sme sa, kedy sa oficiálne spustí internetová stránka. Nemohli sme vynechať ani sociálne siete. S týmto sme skoordinovali vyvesenie megaboardu a plachiet.
Potom sme už len čakali, ako zareaguje trh. Neprešlo ani 24 hodín, a byt si zarezervovala prvá klientka. Neváhala, keďže projekt už dlhšie sledovala…
Spustenie predaja bytov a stretnutia so záujemcami
Spustenie predaja bytov naštartovalo záujem ľudí o projekt. Museli sme sa preto s nimi stretnúť, a niektoré veci vysvetliť osobne.
Nájsť vhodné miesto na stretnutia, ktoré by bolo aj reprezentatívne, nám dalo zabrať. Podarilo sa však, a ďalej už predaj bytov začal nadobúdať reálne rozmery.
Stretnutia so záujemcami o kúpu bytov v projekte prebiehali v príjemnej atmosfére v priestoroch kaviarne hotela. Počet stretnutí v začiatkoch predaja niekedy atakoval číslo 10 za týždeň (5 za deň), takže sme ich museli časovo zladiť.
Na každom stretnutí sme potenciálnym klientom projekt vysvetľovali a odpovedali na ich otázky. Keďže sme sa na stretnutiach zúčastňovali väčšinou dvaja, vhodne sme sa s kolegom dopĺňali.
Po osobných stretnutiach prišli rezervácie. Niektorí záujemcovia už projekt dostatočne poznali z internetovej stránky, takže si byt rezervovali dokonca už na prvom stretnutí.
Celý proces sa rozbehol, a od prvotných reklám sme postúpili k rezerváciám a zmluvám o budúcich kúpnych zmluvách.
Záver
Na čo je dobré nezabudnúť pri predaji bytov v developerskom projekte?
- Je vhodné, aby ho zastrešovali (aspoň) dvaja makléri.
- Názov projektu a (hlavne) webovej stránky musí byť jednoduchý a ľahko zapamätateľný. Musí si ho vedieť zapamätať, keď uvidí vonkajšiu reklamu.
- Nesmie chýbať komunikácia ľudí kooperujúcich na celom projekte. Ľudia vidia len tú povestnú špičku ľadovca. V našom prípade to boli bilbordy, webová stránka a makléri spojení s projektom.
Málokto si dokáže predstaviť, čo všetko je za predajom bytov v developerskom projekte, t.j. koľko času sme strávili prípravou jeho spustenia. Projekt je však aj Váš rukopis, ktorým sa odlišujete od iných.
Slavomír Bušovský, RSc.
Autor je absolventom profesionálneho realitného študijného programu RSc.
Páči sa Vám tento článok?
Podeľte sa oň so svojimi priateľmi