Postup, ako nastaviť reklamu
Fenomén sociálnych sietí hýbe kolesom propagácie už niekoľko rokov. Na Slovensku hovoríme jednoznačne o Facebooku. Realitné kancelárie stoja a padajú na propagácii a práve preto by Facebook nemali obchádzať. Ako si teda môže realitná kancelária zabezpečiť online reklamu?
Dva základné spôsoby:
1. Google AdWords
funguje na princípe nákupu kľúčových slov a fráz, ktoré sú vyhľadávané užívateľmi internetu. V prostredí realitných kancelárií sledujeme najčastejšie záujem o propagáciu značky či webu. Drvivá väčšina realitných kancelárií využíva pri inzerovaní realitné inzertné portály. Inzertné portály propagujú primárne práve Google AdWords v snahe o získanie pozornosti možných kupujúcich. Pre finančne výrazne slabšiu realitnú kanceláriu je náročné držať s takýmto kolosom krok pri nákupe drahých kľúčových slov. Preto cez PPC kampane (pay-per-click) na Google AdWords realitná kancelária propaguje skôr sama seba či využíva zachytávanie možných klientov prostredníctvom emailmarketingu.
2. Facebook Ads.
Kým Google AdWords je záležitosťou plateného vyhľadávania a teda pomocou neho vyhľadávate svojich klientov, Facebook Ads je reklama ktorá pomáha novým zákazníkom nájsť vás.
Facebook Ads alebo reklama na Facebooku (FB) funguje trochu inak. Kupujete si zobrazenie vašej reklamy užívateľom FB. Komu a ako bude táto reklama zobrazená je plne vo vašich rukách. Veľkou výhodou FB oproti Googlu je jednoduchšia tvorba reklamy. Obe platformy fungujú spoľahlivo a už stredne veľká realitná kancelária by ich mala využívať spoločne. Navzájom sa dokážu ideálne dopĺňať. Dnes si však povieme niečo o reklame na Facebooku, ktorá je pre bežnú realitnú kanceláriu vhodným vstupom do sveta platených online reklamných kampaní.
Čo vlastne promujeme na Facebooku?
Najčastejšie propagáciu konkrétneho inzerátu a propagáciu svojej vlastnej firmy (brand-u). Dnes si ukážeme, ako by takáto propagácie mohla vyzerať v praxi. Tento článok nie je určený profesionálom v oblasti online marketingu. Skôr je určený pre vás, bežných realitných sprostredkovateľov. Ak na jeho základe urobíte svoju prvú reklamnú kampaň pri predaji nehnuteľnosti, svoj cieľ splnil. Budeme radi, ak nám o tom napíšete. Ale poďme k téme.
Základné nastavenia
Absolútnym základom práce s FB je vytvorenie osobného profilu. Má ho viac ako milión ľudí na Slovensku, a tak tento bod môžeme spokojne preskočiť. Každá firma, a teda aj realitná kancelária, si vytvára vlastný tzv. funpage, čo je vlastne niečo ako firemná FB stránka. Slúži na propagáciu realitnej kancelárie, uverejňovanie príspevkov a pod. Je nevyhnutná pre platenú propagáciu. Vďaka nej môžeme začať propagovať svoju značku (brand), inzerát nehnuteľnosti, či práve spomenutú funpage.
Do sveta platenej FB reklamy vedú tri cesty:
1. Cez tlačidlo PROPAGOVAŤ / PROMOTE na vašej funpage. Toto je najrýchlejšia a najjednoduchšia metóda. Treba však povedať, že pre profesionálnu propagáciu nie je vhodná. Medzi jej nedostatky patrí najmä nemožnosť určenia, kde sa má reklama zobrazovať (mobil, desktop a pod.), chýbajúce riadne štatistiky propagácie, a najmä cena propagácie určená samotným FB. A to nie je dobrý nápad. Preto tento spôsob radšej nevyužijeme
2. Cez SPRÁVCU REKLÁM / ADS MANAGER. ADS MANAGER je nástroj, ktorý môžete plnohodnotne použiť. Je vhodný pre realitných maklérov propagujúcich seba, či kanceláriu, resp. inzeráty nehnuteľností. Jeho funkcie sú plne integrované aj do tretieho nástroja, ktorý si predstavíme – business Managera.
3. BUSINESS MANAGER. Keď máte pocit, že chcete reklamu na FB posunúť na úroveň, kedy si môžete regulovať prístup k jednotlivým reklamným kampaniam, zvoľte tento nástroj. Umožní Vám dať prístup externej firme, ktorá sa Vám bude starať o konkrétnu kampaň, či mať financie kontrolované presne na jednotlivé reklamné kampane. Viac účtov pre každú reklamnú kampaň zvlášť, spolu s možnosťou rôzneho spôsobu platby tiež nie je na zahodenie. Ak používate Ads Manager, je výhodné si nastaviť aj Business Manager. Pár minút navyše Vás nezabije. Získate profesionálne funkcie a nestratíte ani to známe prostredie Ads Managera. Okrem iného získate aj to, že Váš biznis bude oddelený od Vášho súkromného profilu (aj keď ho samozrejme FB pozná, ale chápe, že toto je už obchod, nie zábava).
Nastavenie účtu v Business Manager
Na stránke Business Manager vytvorte nový účet. Základné nastavenie je dosť intuitívne.
Umožňuje pridanie a editáciu firemných údajov vrátane loga, pridanie stránok či ľudí, ktorí s Vami na FB reklame pracujú.
Po editácii firemných údajov pristúpte k pridaniu stránok. Ide o FB stránky. Pridávate svoju základnú FB funpage (základná firemná FB stránka) a ďalšie, ktoré sú nejakým spôsobom s Vašou firmou spojené a chcete ich tu manažovať. Podmienkou je byť ich správcom. Ak žiadnu stránku ešte nemáte, môžete si ju ihneď vytvoriť. Taktiež môžete požiadať o prístup do FB stránky niekoho iného. Toto je využívané vtedy, keď si maklér zriadi vlastnú FB stránku a realitná kancelária či jej dodávateľ, chce túto stránku spravovať. Je to pekný príklad zmysluplnosti Business Managera v realitnej praxi.
Bez peňazí to nepôjde. Dostávame sa k pridaniu účtu pre reklamu. Znova sa opakujú tri možné scenáre. Zriadenie nového účtu, požiadanie o napojenie sa na účet iného a prepojenie účtu, ktorý ste si už na FB aktivovali v minulosti. Ak ste už šťastným vlastníkom účtu v Ads Manageri, jednoducho jeho číslo vložte do Business Managera. Účet sa spáruje a uvidíte ho v prehľade účtov Business Manageru. Je to jednoduché a rýchle.
K úspešnému nastaveniu základných údajov nám ešte chýba aktivácia položky Ľudia. Zadávame emailové adresy ľudí, ktorých ste určili na prácu s Vašou FB reklamou. FB zabezpečí udelenie prístupu a príslušné verifikácie. Pristupujúci ľudia si určia meno, pod akým budú v prostredí FB reklamy vystupovať. Odporúčame pristupovať k tomuto seriózne (na rozdiel od osobných účtov na FB). Systém ponúkne určenie základnej role pridávaného človeka ako Zamestnanec alebo Správca. V ďalšom pripojíte konkrétnu stránku konkrétnym ľudom s detailným nastavením rolí pre každú stránku. Taktiež máte možnosť pripojiť k človeku aj príslušný účet pre reklamu. Podľa potreby to nastavte. Toto detailné nastavenie je veľmi praktické pri kooperácii na jednom projekte s maklérmi či externistami z rôznych agentúr. Do Business Managera sa spolupracujúce osoby dostanú cez svoju osobnú FB stránku, cez rolovacie menu v pravej hornej lište osobnej stránky (malý trojuholník).
Všetky tieto úvodné nastavenia si viete neskôr upravovať pomocou tlačidla Nastavenie firmy. Je to ozubené koliesko v pravom hornom rohu. Tu budete mať prístup k položkám ako sú ľudia, stránky, účty pre reklamy, instagramové účty, ale aj sledovacie pixely, či mnohé iné nastavenia (teraz sa nimi nezaťažujte).
Nikto nevie všetko a občas potrebujeme pomoc. Hneď vedľa tlačidla Nastavenie firmy, je stála pomoc vo forme Nápovedy. Pri prvom spustení Business Managera odporúčame spustenie krátkeho animovaného sprievodcu. Rýchlo získate stručný prehľad o tom, čo tento program umožňuje.
Vytvorenie reklamy
Základné nastavenie máme za sebou a môžeme sa vrhnúť na vytvorenie jednoduchej reklamy. V prostredí Business Managera sa preklikneme na Správcu reklamy / Ads Manager.
V pravom hornom rohu Správcu reklamy sa nachádza zelené tlačidlo Vytvoriť reklamu.
Účel reklamy
Prvým krokom pri prípave reklamy je definovanie jej účelu. FB nám priamo ponúka zvolenie niektorého z preddefinovaných účelov. Namixuje tak ideálne podmienky pre jeho úspešné naplnenie. Realitné kancelárie najčastejšie propagujú konkrétny inzerát na vlastnej webovej stránke alebo post o takejto nehnuteľnosti na svojej FB funpage. Na vlastnej webovej stránke sledujú zvýšenie jej návštevnosti či konverzie spočívajúce napríklad v kontaktovaní cez formulár a pod. Niekedy propagujú vlastnú značku alebo sa snažia o propagáciu videa rôzneho charakteru.
Dnes budeme pracovať s príkladom zvýšenia návštevnosti úvodnej stránky webu Realitnej únie SR. Pokojne si ho nahraďte linkom na inzerát nehnuteľnosti na Vašom webe. Zmyslom je presmerovať užívateľov FB na inzerát nehnuteľnosti, či iné miesto internetu. Mnoho začiatočníkov rieši otázku, aký je rozdiel medzi voľbou Návštevnosť a Konverzie. Stručne možno povedať, že Návštevnosť je ideálna voľba pri potrebe jednoduchého presmerovania užívateľov FB na Váš web. Náš príklad bude z tejto kategórie pre jeho jednoduchosť. Množstvo realitných kancelárií očakáva od reklamy na FB práve zvýšenie návštevnosti. Pomocou Návštevnosti si ju dokážu pomerne ľahko vytvoriť. Konverzie už dokážu s využitím tzv. Facebook Pixelu sledovať chovanie takýchto presmerovaných užívateľov na Vašej webovej stránke. Cielenie takejto reklamy je teda výrazne presnejšie a konkrétnejšie, čo logicky často vedie k ušetreniu nákladov na kampaň. Realitné kancelárie si môžu touto voľbou sledovať napríklad vracajúceho sa užívateľa FB, ktorý sa opakovane zaujíma o konkrétny inzerát. Nastavenie takýchto komplikovanejších kampaní zväčša končí v rukách odborníkov na online marketing. A tak je to správne.
Pokračujeme v práci. Vyberieme si voľbu Návštevnosť a nazveme ju tak, aby sme jasne vedeli, o čo ide. Systém následne ponúkne formulár v časti nazvanej Sady reklám. Návštevnosť odporúčame ponechať na voľbe Web. Voľbu Ponuka preskočíme. FB nám šikovne pomáha ukážkami náhľadov ako by reklama skutočne vyzerala v jednotlivých formátoch. Kľudne zmažte nevhodné.
Dôležitou časťou je voľba Okruh užívateľov. Tu určíme, komu sa bude naša reklama zobrazovať. Uznáte, že je to asi aj najdôležitejšie. Ide predsa o našu cieľovú skupinu. Ak pracujeme v realitnej kancelárii koncepčne ju vieme určiť pomerne presne. Najmä u kupujúcich. Špecifikom FB je možnosť presného zacielenia, vrátane negatívneho vymedzenia určitých skupín užívateľov. FB teda z marketingového pohľadu umožňuje kvalitné demografické a psychografické cielenie. Ak už raz vytvoríme jednu cieľovú skupinu, môžeme si ju uložiť a v budúcnosti ju len jednoducho znovu použiť. Môžete tiež zadať vlastný okruh užívateľov (využiť sa dajú emailové adresy, tel. čísla, ID čísla užívateľov FB a pod). Touto voľbou sa dnes zaoberať nebudeme, ale neskôr sa s ňou určite pohrajte.
My ešte zatiaľ žiadnu cieľovú skupinu vytvorenú nemáme, a preto si vytvoríme novú. Veľkú pomoc nám poskytuje samotný FB. V pravej časti obrazovky nám prezentuje, či sú naše zadania reálne alebo nie. Ideálne je určiť rozsah cieľovej skupiny tak, aby nebola príliš úzka, ale ani široká. V jednom prípade sa nič nezobrazí a v druhom si reklamu predražíme. Držme sa teda skôr zlatej strednej cesty. Zadáme lokalitu, vekovú skupinu, pohlavie, jazyk, záujmy a spojenia ktoré najpresnejšie definujú našu cieľovú skupinu. Lokalitu sme vybrali Bratislavu a spresnili sme okolie na 20 km okruh. Vybrali sme mužov aj ženy, vo veku od 30 do 40 rokov, bez preferencie jazyka. Zaujímavé je využiť podrobné cielenie. Nech sa páči, skúšajte. Keď budete zručnejší, dokážete si k jednej reklame vytvoriť viac cieľových skupín a zobrazovať im rôzne reklamy. Dnes sme však minimalisti.
Nastavíme umiestnenie, kde sa má naša reklama zobrazovať. Odporúčame ponechať to na automat.
Vážnejšou položkou je Rozpočet. Môžeme nastaviť denný limit alebo celkový balík peňazí na kampaň. Ideálne je pevne nastaviť začiatok a koniec kampane. Pre istotu. Začnite s menšou sumou, napr. max. 50€ mesačne a s jednoduchou kampaňou. Pamätajte, že najviac peňazí miniete, ak nemáte dobre určenú cieľovú skupinu. Pre jednoduchosť nášho príkladu vytvorenia reklamy, obídeme rozšírené možnosti nastavenia rozpočtu. Neskôr si ich osvojíte.
Prichádzame k tvorbe vizuálu reklamy. Nastavíme Identitu. Bežne je to naša vlastná funpage. Je možné nastaviť aj Instagramový účet. Realitné kancelárie túto sociálnu sieť využívajú zatiaľ skromne. Zaujímavou voľbou je Formát. Toto je to, čo užívateľ uvidí. Dobrou voľbou pri inzeráte nehnuteľnosti je Rotujúci obrázok, video alebo set po jednom sa meniacich obrázkov. Nahráme potrebné obrázky, či videá. Znova nám FB na pravej strane pripomína ideálnu veľkosť obrázku a pod.
Texty reklamy sú kapitolou samou o sebe. Napísať dobrý text nie je jednoduché. Na internete nájdete množstvo rád a inšpirácie. Pri inzerátoch nehnuteľností je vždy potrebné dbať o to, že máme len cca 3 sekundy na strhnutie pozornosti čitateľa. Navyše texty v reklame posudzuje FB relatívne prísne. Môže sa stať, že Vaša reklama bude obsahovať príliš veľa znakov a budete ich musieť zredukovať. Vráťme sa však k tvorbe vizuálu reklamy. Zadáme webovú adresu, na ktorú bude užívateľ po prekliku z reklamy presmerovaný. Nezabudnite na doplnenie tzv. CTA, čiže výzve k akcii. Je predsa lepšie, ak nás môže užívateľ jedným klikom kontaktovať, či si niečo stiahnuť a pod.
Doplňte ďalšie požadované údaje, ako podrobnejší popis. Poslednou možnosťou, ktorú vám systém v tejto časti ponúkne, je možnosť vygenerovať tzv. Facebook Pixel, čo je vlastne malý kód programu, ktorý si vložíte na svoju webovú stránku. Presnejšie váš programátor. Jeho zmyslom je spolupracovať s FB pri sledovaní správania sa užívateľov na Vašej stránke. Ak sa rozhodnete s Facebook Pixelom pracovať, zrejme sa nevyhnete spolupráci s online marketingovými odborníkmi. A znova je to tak asi lepšie.
Po potvrdení, FB vykoná kontrolu podkladov a následne reklamu potvrdí.
Voilà! Vaša prvá reklama na FB je na svete! Každá ďalšia bude lepšia a lepšia. Nebojte sa experimentovať a skúšať.
Skúšajte postupne využívať náročnejšie riešenia, ako napr. remarketing. Predstavte si „podvrhnutie“ inzerátov nehnuteľností podobného charakteru ako tie, ktoré si návštevník Vašej webovej stránky práve pozeral. Zaujímavé nie? To však už nepatrí k našej dnešnej téme venujúcej sa základom práce s FB reklamou.