Registrácia ochrannej známky
Každý podnikateľ sa snaží od svojej konkurencie odlíšiť. Účinným prostriedkom na individualizáciu je vytvorenie svojej obchodnej značky, ktorá bude medzi ľuďmi známa, samozrejme v pozitívnom zmysle slova.
Najhodnotnejšou obchodnou značkou podľa rebríčka BrandZ top 100 je aktuálne Google, ktorý má hodnotu 160 mld. dolárov. Hodnota obchodnej značky podnikateľa môže byť dokonca vyššia ako hodnota fyzického majetku, ktorý vedie v účtovníctve. Platí to najmä pre podnikateľov poskytujúcich služby, medzi ktorých patria aj realitné kancelárie, realitní makléri a pod. Preto, ak chce niekto v tvrdých podmienkach konkurencie uspieť, mal by si svoju obchodnú značku nielen kvalitne vytvoriť, ale následne aj chrániť.
Obchodnú značku tvorí súbor niekoľkých rozlišovacích znakov, medzi ktoré patrí najmä obchodné meno a logo, ktoré jednoznačne odlišujú podnikateľa a jeho produkty od iných.
Obchodné meno slovenský právny poriadok chráni tak, že zakazuje všetkým podnikateľom používať obchodné meno zameniteľné s obchodným menom iného podnikateľa. Ak by toto právo niekto porušil alebo ohrozil, môže sa podnikateľ domáhať, aby sa neoprávnená osoba svojho konania zdržala a odstránila závadný stav a uhradila peňažnú sankciu.
Ochrana loga však nie je v slovenskom právnom poriadku chránená výslovne. Ak iný podnikateľ neoprávnene označuje svoje výrobky či služby cudzím logom, môže sa oprávnený podnikateľ domáhať ochrany svojho loga na súde, avšak bude musieť dokázať, že jeho logo je originálne, má rozlišovaciu schopnosť a konkurenčné označenie je s týmto logom zameniteľné. Uniesť dôkazné bremeno je potom mimoriadne náročné.
Preto je vhodné, aby si podnikateľ posilnil svoju pozíciu a registroval si logo ako ochrannú známku.
Čo je to ochranná známka?
Ochranná známka je slovné, obrazové, priestorové alebo kombinované označenie, ktoré je spôsobilé rozlíšiť tovary alebo služby jednej osoby od tovarov alebo služieb inej osoby. Hlavnou črtou ochrannej známky, ktorou sa odlišuje od ostatných označení používaných na označovanie výrobkov a služieb, je jej zápis do registra ochranných známok.
Ochrannú známku môže tvoriť akékoľvek označenie, ktoré:
- možno graficky znázorniť,
- tvoria ho najmä slová vrátane osobných mien, písmená, číslice, kresby, tvary tovaru obal tovaru, prípadne ich vzájomné kombinácie,
- je spôsobilé rozlíšiť tovary alebo služby jednej osoby od tovarov alebo služieb inej osoby.
Ochranné známky preto rozlišujeme na: slovné (iba text), obrazové (grafické vyobrazenie) a kombinované (kombinácia textu a obrazu).
V registri ochranných známok prevládajú obrazové a kombinované ochranné známky. Sú to napríklad logá spoločností alebo názvy produktov, ktoré si dali ich výrobcovia registrovať. Slovné ochranné známky sú v praxi zriedkavé, pretože väčšinou nespĺňajú požiadavku rozlíšiteľnosti.
Platnosť zápisu ochrannej známky je 10 rokov odo dňa podania prihlášky ochrannej známky. Na základe žiadosti majiteľa ochrannej známky alebo záložného veriteľa Úrad priemyselného vlastníctva SR platnosť zápisu ochrannej známky obnoví, po zaplatení správneho poplatku, na ďalších 10 rokov. Žiadosť o obnovu zápisu ochrannej známky možno podať najskôr v poslednom roku platnosti jej zápisu.
Naopak ochrannou známkou nemôže byť označenie, ktoré:
- nemá rozlišovaciu spôsobilosť,
- je tvorené výlučne označeniami alebo údajmi, ktoré v obchodnom styku môžu slúžiť na určenie druhu, kvality, množstva, účelu, hodnoty, zemepisného pôvodu, prípadne času výroby tovarov či poskytnutia služieb, alebo iných vlastností tovarov alebo služieb,
- je tvorené výlučne označeniami alebo údajmi, ktoré sa stali obvyklými v bežnom jazyku alebo v zaužívaných poctivých obchodných zvyklostiach,
- je tvorené výlučne tvarom výrobku, ktorý vyplýva z povahy samotného výrobku alebo je potrebný na dosiahnutie technického výsledku, alebo dáva výrobku podstatnú hodnotu,
- je v rozpore s verejným poriadkom alebo dobrými mravmi,
- môže klamať verejnosť najmä o povahe, kvalite, zemepisnom pôvode tovarov alebo služieb,
- obsahuje, bez súhlasu príslušných orgánov, označenia chránené podľa medzinárodného dohovoru,
- obsahuje označenia, ktorých používanie nie je v súlade s ustanoveniami iného právneho predpisu alebo je v rozpore so záväzkami, ktoré vyplývajú Slovenskej republike z medzinárodných zmlúv,
- obsahuje znak vysokej symbolickej hodnoty, najmä náboženský symbol,
- obsahuje, bez súhlasu príslušných orgánov znaky, emblémy alebo erby iné, než tie, ktoré sú chránené podľa medzinárodného dohovoru a ktoré sú predmetom verejného záujmu,
- je predmetom prihlášky, ktorá nebola podaná v dobrej viere,
- obsahuje zemepisný údaj a je prihlasované pre vína alebo liehoviny, ktoré takýto pôvod nemajú.
Prečo je dôležité chrániť si svoje označenia?
Každý podnikateľ sa snaží byť najlepším na trhu a poskytovať produkty či služby najvyššej kvality, pretože to je základný kľúč k získaniu verných zákazníkov. Žijeme však v dobe silnej konkurencie takmer v každom odvetví hospodárstva a byť najlepší v tom, čo robíte už nie je dostačujúce. V čase, keď väčšina spotrebiteľov má prístup k internetu či iným zdrojom informácií, sa aj tá najvyššia kvalita stratí v mori ponúk. Preto ak chcete preraziť, musíte využívať najrôznejšiu paletu marketingových stratégií, aby ste sa dostali do povedomia verejnosti a mohli to, čo robíte, naozaj dobre aj efektívne predať. Bez zaregistrovania vlastnej ochrannej známky však môžu byť vaše investície do marketingu prípadne zvyšovania kvality výrobkov a služieb zbytočné, pretože vaša konkurencia môže použiť zhodné alebo podobné označenie na svojich výrobkoch. Práve takéto parazitovanie môže mať (a často máva) za následok značný pokles zisku, a čo je horšie do budúcna, poškodenie vášho dobrého mena.
Hlavným prínosom ochrannej známky je teda ochrana vašich registrovaných označení, ktoré umožňujú identifikovať vás ako podnikateľa, prípadne vaše tovary alebo služby, čím sa odlíšite od konkurencie. Vaším primárnym podnikateľským cieľom je určite získať v očiach spotrebiteľskej verejnosti dobré meno, ktoré si následne spotrebitelia budú podvedome spájať najmä s vašou ochrannou známkou.
Ochranná známka zjednodušuje spotrebiteľovi výber, pretože mu umožní na prvý pohľad rozoznať vaše produkty a služby. Zvýšenie povedomia verejnosti o vašom podnikaní vám umožní získať viac zákazníkov a zväčšiť trhový podiel, čoho priamym výsledkom je samozrejme vyšší zisk.
Spotrebiteľ bude navyše ochotný priplatiť si viac za kvalitu, ktorú si bude automaticky spájať s vašou ochrannou známkou, ak zistí, že daný produkt, ktorý ste mu v minulosti ponúkli, splnil jeho očakávania. Práve z tohto dôvodu môže byť ochranná známka jednou z najcennejších zložiek vašej spoločnosti a byť významnou konkurenčnou výhodou.
Registrovaná ochranná známka okrem toho, že je účinným nástrojom komunikácie medzi vami a vašimi zákazníkmi, zlepšuje úroveň vašich marketingových aktivít, stabilizuje vašu pozíciu na trhu a zvyšuje konkurencieschopnosť. Ak je vaša ochranná známka zaregistrovaná, je tým posilnená aj vaša pozícia voči tretím osobám, ktoré nesmú v obchodnom styku vašu ochrannú známku ani jej podobnú verziu používať. V opačnom prípade sa môžete žalobou obrátiť na súd.
Nakoľko ochranná známka patrí do oblasti práv duševného vlastníctva, môže byť dokonca aj zdrojom vášho sekundárneho zisku prostredníctvom uzatvorenia licenčnej zmluvy na jej používanie alebo ak sa spolu s vaším know-how stane predmetom franchise. Licenčnou zmluvou sa ochranná známka neprevádza, majiteľom ostáva subjekt, ktorý je ako majiteľ ochrannej známky zapísaný v registri ochranných známok. Ide len o udelenie súhlasu poskytovateľa licencie (majiteľa ochrannej známky), ktorý umožní nadobúdateľovi licencie túto ochrannú známku používať, samozrejme, v rozsahu licencie, za odplatu a pri zákonnom režime právnej ochrany.
Treba si však uvedomiť jednu dôležitú skutočnosť, a to, že ochrannú známku smie používať len ten, kto si ju zaregistruje ako prvý. Preto netreba čakať na to, kým vaša konkurencia odkopíruje vaše logo, či iné označenie a dá si ho registrovať pod svojím menom.
Prečo si registrovať ochrannú známku?
- majiteľ ochrannej známky má výlučné právo používať ochrannú známku v spojení s tovarmi alebo so službami, pre ktoré je zapísaná,
- majiteľ ochrannej známky je oprávnený používať spolu s ochrannou známkou značku ®
- bez súhlasu majiteľa ochrannej známky nesmú tretie osoby v obchodnom styku používať označenie zhodné alebo zameniteľné s registrovanou ochrannou známkou. Navyše, ak má ochranná známka na území SR dobré meno, nesmú tretie osoby označenie zhodné alebo zameniteľné s touto ochrannou známkou používať ani pre iné ako zhodné alebo podobné tovary alebo služby,
- ak došlo k neoprávnenému zásahu do práv z ochrannej známky, majiteľ ochrannej známky má právo domáhať sa, aby porušenie alebo ohrozenie práva bolo zakázané a následky tohto zásahu boli odstránené
- ak došlo k neoprávnenému zásahu do práv z ochrannej známky, majiteľ ochrannej známky sa môže domáhať primeraného zadosťučinenia, ktorým môže byť aj peňažné plnenie.
- majiteľ ochrannej známky sa môže domáhať náhrady škody a vydanie bezdôvodného obohatenia, ak došlo k neoprávnenému zásahu do práv z ochrannej známky,
- majiteľ ochrannej známky sa môže domáhať, aby tovary, materiály alebo nástroje, prostredníctvom ktorých priamo dochádza k porušovaniu alebo ohrozovaniu práv chránených ochrannou známkou boli odstránené z obchodnej siete alebo zničené,
- majiteľ ochrannej známky sa môže domáhať, aby mu ten, kto jeho práva porušuje alebo ohrozuje, poskytol informácie týkajúce sa pôvodu a distribučných sietí tovarov alebo služieb alebo okolností uvedenia tovarov alebo služieb na trh,
- podaním prihlášky vzniká prihlasovateľovi právo prednosti (priority), tzn. že prihlasovateľ má prednosť pred každým, kto neskôr podá prihlášku zhodnej alebo zameniteľnej ochrannej známky pre zhodné alebo podobné výrobky a služby,
- registrácia ochrannej známky nepochybne prináša jej majiteľovi väčšiu právnu istotu v prípadných sporoch s inými podnikateľmi,
- na základe licenčnej zmluvy môže majiteľ ochrannej známky udeliť inej osobe súhlas s jej používaním, čo pre podnikateľa predstavuje ďalší zdroj zisku,
- ochranná známka je tiež účinným marketingovým prostriedkom pretože je spojená s určitými druhmi tovarov a služieb od určitého podnikateľa.
Druhy ochranných známok:
1. Národná ochranná známka
Národná ochranná známka je platná len na území štátu, v ktorom bola registrovaná. V Slovenskej republike je možné národnú ochrannú známku registrovať prostredníctvom Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky.
Ako prebieha konanie o prihláške národnej ochrannej známky?
Ak chcete získať ochrannú známku, je potrebné podať na Úrade priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky riadne vyplnenú prihlášku ochrannej známky obsahujúcu všetky zákonom požadované náležitosti na predpísanom tlačive. Prihláška musí obsahovať:
• žiadosť o zápis označenia ako ochrannej známky do registra, meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu, ak je prihlasovateľom fyzická osoba; názov, prípadne obchodné meno a sídlo, ak je prihlasovateľom právnická osoba,
• znenie alebo zreteľné a reprodukciu umožňujúce vyobrazenie prihláseného označenia, v prípade trojrozmerného označenia jeho plošné vyobrazenie,
• zoznam tovarov alebo služieb, pre ktoré má byť označenie zapísané ako ochranná známka do registra, v ktorom sa tovary alebo služby uvedú v zatriedení podľa Medzinárodného triednika tovarov a služieb podľa Niceskej dohody,
• v prípade kolektívnej ochrannej známky musí prihláška obsahovať navyše písomnú zmluvu uzavretú medzi všetkými členmi združenia a zoznam členov združenia, ktorí môžu kolektívnu ochrannú známku používať,
• podpis prihlasovateľa alebo jeho zástupcu.
Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky v rámci registračného konania najskôr preskúma, či prihláška spĺňa formálne náležitosti. Následne Úrad posúdi z materiálneho hľadiska podmienky ustanovené zákonom č. 506/2009 Z. z. o ochranných známkach. Ak prihláška nespĺňa všetky zákonom požadované náležitosti alebo označenie nie je spôsobilé na zápis, Úrad konanie zastaví a správny poplatok prihlasovateľovi prepadá. V prípade, že sú splnené všetky zákonom ustanovené podmienky, Úrad prihlášku zverejní vo Vestníku Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky. V tomto momente môžu tretie osoby podávať pripomienky a námietky, ku ktorým sa treba kvalifikovane vyjadriť. Ak do troch mesiacov od zverejnenia nebudú podané pripomienky alebo námietky proti zápisu označenia do registra, Úrad prihlásené označenie zaregistruje ako ochrannú známku.
Dĺžka celého procesu registrácie záleží od zložitosti každého prípadu a množstva podaných námietok.
2. Ochranná známka Spoločenstva (CTM)
Ochranná známka Spoločenstva (skr. CTM) je platná vo všetkých 28 štátoch Európskej únie. Označenie, ktoré je predmetom prihlášky ochrannej známky Spoločenstva, nie je predtým potrebné registrovať vo svojej domovskej krajine. Tento spôsob ochrany podstatne znižuje náklady v porovnaní s nákladmi na registráciu vo všetkých krajinách Európskej únie jednotlivo.
Ako prebieha konanie o prihláške ochrannej známky Spoločenstva?
Na území Európskej únie je možné získať ochranu svojho označenia podaním prihlášky ochrannej známky Spoločenstva. Prihláška ochrannej známky Spoločenstva sa podáva na predpísanom tlačive na Úrade pre harmonizáciu vnútorného trhu (OHIM) v Alicante.
Po podaní prihlášky na OHIM nasleduje formálny prieskum prihlášky, v rámci ktorého sa zisťuje, či sú splnené všetky formálne náležitosti. Ďalej nasleduje materiálny prieskum prihlášky, ktorý určí, či neexistujú dôvody na zamietnutie prihlášky, a prieskum novosti prihláseného označenia. Prieskum novosti slúži na odhalenie staršej ochrannej známky, čo by v prípade jej zistenia následne spôsobilo odmietnutie zápisu prihlásenej ochrannej známky Spoločenstva. Nasledujúcou fázou konania je zverejnenie prihláseného označenia vo Vestníku CTM. Tretie strany majú možnosť podať námietky proti zápisu, a to v lehote troch mesiacov. Ak nebola zistená prekážka zápisu označenia do registra CTM prihlásené označenie sa zaregistruje.
3. Medzinárodná ochranná známka
Medzinárodná ochranná známka je vhodná pre podnikateľov, ktorí potrebujú ochrániť svoje označenie aj na území štátov mimo Európskej únie. Medzinárodný zápis v zmluvných stranách Madridskej dohody alebo Protokolu k Madridskej dohode je možné získať na základe prihlášky podanej na Medzinárodnom úrade pri Svetovej organizácii duševného vlastníctva (WIPO) v Ženeve. Prihlasovateľ si v žiadosti označí štáty, v ktorých požaduje ochranu, pričom neskôr možno žiadať o rozšírenie ochrany aj v ďalších krajinách Madridského systému.
Ako prebieha konanie o prihláške medzinárodnej ochrannej známky?
Medzinárodný úrad pri Svetovej organizácii duševného vlastníctva najskôr formálne preskúma prihlášku a skontroluje zatriedenia tovarov a služieb podľa medzinárodnej Niceskej klasifikácie. Medzinárodný úrad následne zverejní prihlášku v medzinárodnom vestníku a oboznámi tie národné úrady, v ktorých je požadovaná ochrana. Až tieto úrady v konaní o registrácii medzinárodnej ochrannej známky vykonávajú materiálny prieskum, pri ktorom zisťujú, či známka spĺňa podmienky zápisu stanovené zákonmi týchto štátov. Ak nebola známka odmietnutá v stanovenej lehote, je platná na území tých štátov, ktoré boli uvedené v prihláške.